søndag 8. juni 2008

Yddal






Yddal!!!!


Endelig vart det tur til Yddal. Starta frå Bød`n i steikande sol. Eg,Nina Merete og Torill tusla oss opp Kleivane.hadde oss ein liten pust i Karikleivo med litt vatn.So fortsette me innover Stølane for so å gå ned Bossvass skaret,tok so te høgre inn Eikjelundo.Der byrja moroa,masse rotvelter og dårlig merking...rota oss litt ut av stien ......aprepo sti....her hadde hjorten hatt mykje for seg...


mange hjortepøyler og mange hjortetrakk. Me kryssa nok Yddalselva litt for langt nede ,men fann etter litt roting igjen stien ,fann Spilderstjørna og då gjekk det greitt.Følgde so traktorvegen opp til husa i Yddal.Fantastisk å komma opp der ,som besteforeldra mine hadde dreve gard på 40 tallet og mor mi var fødd. Me satt på trappa der og åt nista vår,men snart måtte me jo komma oss heimatt.Turen heimover gjekk fint,hilste på sauene til onkelen som gjekk i Eikjelundo.Dei hadde visst lyst å vera med heim. Trur kanskje det blir fleire turar inn til Yddal.

2 kommentarer:

Petunia sa...

Mnage fine turbilder her. Kommer gjerne påbesøk igjen, jeg!

MoRene sa...

Tusen mange takk for bilder!!!for 3 uker siden ble jeg klar over at jeg er slekt i Yddalslekten,skulle derfor gjerne fått visst noe mer ,har vært på folketellingen 1910,nylig lagt ut og digitalarkivet og ble temmelig sikker,men ytterlige verifisering,hadde jo ikke vært dumt!?så til navn jeg har:LARS KRISTIANSEN YDDAL(min 2tipp)?KRISTIAN (OLSEN)YDDAL(min3tipp)?OLE KRISTIAN YDDAL(min4tippoldefar)?som du ser har jeg satt OLSEN i parantes,fordi han var oppført med HANSSEN i folketellingen fra 1910som nylig ble offentliggjort .Med vennlig hilsen;Morten Netteland.mnetteland@gmail.com